Nad dortem s vrstvou smetanového krému, naplněným směsí slaďoučkých Tasty Tom rajčátek a oranžové papriky, ozdobeným sezónním ovocem a žertovně naaranžovanou rastrovanou stříškou, se sbíhají sliny v ústech. A navíc: dort má výlučné právo používat jméno a logo světové zahradnické přehlídky Floriáda 2012. Marketing jede na plné obrátky.

‘Floriade World Horticultural Expo 2012’ byla právě (a v proudícím dešti) zahájena královnou Beatrix. Tato zahradnická přehlídka se koná za účasti také vystavovatelů ze světa v Holandsku jednou za 10 let, a to na různých místech země. Po skončení výstavy je cílem její podstatný díl zachovat jako obohacení krajiny nebo výrazný urbanistický prvek ve městě. Před čtyřiceti lety se výstava konala v Amsterodamu a zhlédlo ji tehdy neuvěřitelných 5 miliónů návštěvníků. Území kolem amsterodamského výstaviště a dva velké parky jsou dědictvím této události.

Floriáda by se do jisté míry dala přirovnat k světové výstavě EXPO. A taky k výstavě Flora Olomouc kdysi před lety, kam jezdily hlavně ROH autobusy se zasloužilými pracovníky. Bloumat po pavilónech s nakupeným ovocem a zeleninou, prohlížet si květiny aranžované do obrazců, a to vše řádně prošpikované komercí a reklamou a za peprné vstupné, dají se na to opravdu ještě dnes nalákat milióny lidí?

Holandská města o možnostu Floriádu organizovat náramně usilují, kvůli prestiži, ziskům z turistického ruchu a státním investicím do infrastruktury. Tentokrát to ze sedmi kandidátů vyhrálo ospalé městečko Venlo na jihu Nizozemska v provincii Limburg, která je známá svou pohostinností, dobrým jídlem a zahradnickou tradicí. Proč o kandidaturu na Floriádu město před deseti lety tak usilovalo? Oficiální tvrzení zní, že to bude pro region Venlo reklama jak vyšitá. Že se tak oblast takzvaně dostane do povědomí. Zahradnický sektor investuje deset miliónů eur, provincie připlatí a ostatní miliónové výdaje jdou ze státní pokladny. Podtrženo a sečteno to dělá kolem 130 miliónů eur. S výhledem na ekonomický efekt v hodnotě asi 300 miliónů eur, kterážto suma hraje roli hlavně v lobbyingu v počáteční fázi kandidatury. V minulých dvou Floriádách se nakonec realita finančním prognózám ani zdaleka nepřiblížila.

Ale jak už to tak v dnešní době bývá, co chtějí obyčejní lidé a co chtějí městští radní, to je od sebe na míle vzdálené. Ambice až megalománie pak hrají podstatnou roli. Výdaje na projekt, kromě jiného na 70 metrů vysokou architektonicky poutavou vstupní bránu nebo impozantní lanovou dráhu po areálu, dostaly v rozpočtech přednost. Přednost před financováním například školního plavání, místních knihoven, kulturního střediska, hudební školy, divadla, různých festivalů, které se teď více musejí starat samy o sebe. V rámci úspor byla také zrušena městská úklidová služba, každý si musí zametat před domem sám.

A tak se prvně slibovalo a teď se doufá. Určitě to bude krása, na konceptu Floriády se podílel například tvůrce zábavního parku Volkswagenu a americký ‘imagination artist’, který navrhl Kennedy Space Center. Naděje se vkládají do nového konceptu, pojednávajícího venkovní prostor jako divadlo, podívanou, dráždící všechny smysly. Na všechno se myslelo, i na to, jaká káva a za kolik bude po areálu servírována. Ale záleží i na počasí, jestli se trochu vydaří léto. Poslední Floriády skončily finančním schodkem, takže nezbývá věřit, že tentokrát to dopadne líp.